Download de brochure

Begeleiding

Voer a.u.b. een geldig E-mail adres in.
Voer a.u.b. een Name in.

Normaal gaat Miranda Kolmschot, docente Duits op het Pius X College locatie Aalderinkshoek, elk jaar met een paar bussen vol leerlingen naar het Anne Frank Huis in Amsterdam. Corona gooit dit jaar roet in het eten, maar toch ontstaat er een bijzonder vakoverstijgend project.

Begin dit jaar ziet Miranda op Facebook de oproep voorbijkomen voor een virtuele rondleiding door het Achterhuis: de plek waar Anne Frank tijdens de Tweede Wereldoorlog meer dan twee jaar verborgen zat. “Natuurlijk was ik liever naar Amsterdam gegaan, maar van dit alternatief werd ik ook enthousiast”, aldus de docente. En dus krijgen alle tweedeklassers van het Pius virtuele rondleidingen door het huis waar Anne Frank haar dagboek schreef. Het wordt een succes, leerlingen reageren enthousiast. Miranda: “Na afloop bedacht ik me: de gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog, zoals de onderduiking van Anne Frank, zijn natuurlijk niet te vergelijken met de coronatijd van nu, maar er zijn wel paralellen. Ook nu zitten leerlingen verplicht thuis, kunnen er geen leuke ontmoetingen plaatsvinden. En schrijven - zoals Anne Frank in haar dagboek deed - kan een mooie vorm zijn om jezelf te kunnen uiten.”

Na een rondvraag in haar klas blijkt dat een deel van de leerlingen, voornamelijk meisjes, al een dagboek bijhoudt. Als Miranda dit aan enkele collega’s vertelt, ontstaat er een idee: ze gaan het onderwerp ‘Anne Frank’ vanuit verschillende vakken benaderen. Miranda: “Bij het vak Nederlands leren leerlingen een goede tekst te schrijven, die ze vervolgens bij het vak muziek gaan uitvoeren als spoken word; de geschreven tekst wordt in een performance samengevoegd met passend beeld en muziek en ingeleverd als video. En bij mijn vak Duits maken leerlingen een tastbaar product, zoals een poster, of memoryspel.” Het voordeel van deze manier van onderwijs is dat het onderwerp op deze manier nog meer lading krijgt, zo legt Miranda uit. “Het leeft nu nog meer onder de leerlingen en daardoor beklijft het beter. Leerlingen zien, ze ervaren en ze reflecteren. Dat is waar goed onderwijs om draait.”